donderdag 11 april 2013

Oranje Boven!

Voor een fervent Koninginnedag vierster zoals ik, is dit jaar natuurlijk een topjaar met de kroning van Willem Alexander. Vandaar dat ik dit jaar eens extra wil uitpakken. Normaal trek ik iets oranjes uit de kast, maar zeker geïnspireerd door andere blogs wil ik dit jaar iets speciaals! Een kroon op mijn t-shirt. Ja een kroon eens kijken, te klein, rond, filethaken niet echt mijn ding, en ook te chique voor zo'n doe maar gewoon Hollands feestje. Nou dan maar wat prullen, en het resultaat valt me niet echt tegen, daar kan ik wel de straat mee op.
 




En wil je ook zo'n kroontje, hier is de beschrijving.

 
Basis
 
Haak een ketting van 21 losse.
 
toer 1: 1 losse, 1 vaste in de tweede losse van de haaknaald
 
toer 2: keer het werk haak 1 losse, 1 vaste in de eerst vaste van de vorige toer*
 
* herhaal dit tot je in totaal 16 toeren hebt
 
De rechtse punt
 
toer 1: haak 2 vaste in de 1e vaste van de vorige toer, daarna 6 vaste
 
toer 2: * 1 losse sla de eerste vaste over, haak 6 vaste
 
toer 3: * 1 losse haak vaste*
 
* herhaal dit tot je 1 steek over hebt, haak dan 1 losse, haak dan 6 vaste in de laatste steek die je over
   had zodat je een rondje krijgt.
 
Hecht af met een lange draad en steek en het rondje in vorm, en steek het goed vast.
 
De linkse punt
 
Hecht aan met een halve vaste aan de buitenkant, en herhaal de rechtse punt.
 
De middelste punt
 
Hecht aan met een halve vaste.
 
toer 1: haak 1 losse en dan 7 vaste
 
toer 2: haak 1 lossen en 7 vaste
 
toer 3: * haak 1 losse sla de eerste steek over haak vaste en haak de laatste 2 steken samen
 
toer 4: haak 1 losse en dan verder vaste*
 
* herhaal dit tot er maar 1 steek over is, haak 1 losse en haak dan weer 6 vaste in de laatste steek.
 
Voor de afwerking draadjes instoppen en haak rondom het kroontje halve vaste.
 

 



Ik heb het kroontje nog versierd met knoopjes, daarna heb ik het vastgenaaid op een t-shirt.

 



Zo nu gaat het in de kast tot 30 april.
En hopelijk is er die dag ook een oranje zonnetje,
dan kan ik hem eens goed showen!
 
Posted by Picasa

3 opmerkingen:

  1. Super mooi gemaakt en een super idee :):) Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaaf! Daar zul je bekijks mee hebben!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,
    ik neem aan dat je in Bergen op Zoom woont, vanwege de Krabben. Ik woon in de buurt en zie voor het eerst een blog van iemand die zo dichtbij woont.

    BeantwoordenVerwijderen